EV’s, klein maar fijn

De evolutie van de kleine elektrische auto gaat als een speer. Nagenoeg elke maand komt er een interessant model op de markt. Sommige als de elektrische opvolger van een iconisch model zoals de R5 en de Panda, andere zonder ronkende naam en faam, maar even stil en speels, en met een mooie toekomst voor de boeg.

De compactere EV’s worden steeds beter en steeds toegankelijker: Hyundai Inster € 22.295, Citroën ë-C3 € 23.300, Fiat Grande Panda € 24.890 en de Renault 5 E-tech € 26.900.

Door deze democratische prijzen zal het stiller worden in de stad, en zullen stinkende uitlaten verdwijnen als sneeuw voor de zon. Tot enkele jaren geleden zweerden velen nooit elektrisch te zullen rijden. Ondertussen vertellen sommigen van die groep fier welke bolide op batterijen ze thuis weer eens gratis geladen hebben met zelfgeproduceerde elektriciteit uit de zon.

Als we het merendeel van onze voertuigen met verbrandingsmotor spoedig kunnen vervangen door zuinige EV’s – bij voorkeur als deelwagen – dan kunnen we met recht zeggen: wijsheid komt met de jaren. En dat is een geruststellende gedachte in onzekere tijden.