Lithium-ionbatterij

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is Schermafbeelding-2019-03-10-om-19.04.53-1024x307.png

De prijs en de levertijd van een elektrische auto worden grotendeels bepaald door de lithium-ionbatterij. Er is wereldwijd meer dan voldoende lithium aanwezig waardoor de prijzen van de batterijen nog zullen blijven zakken, terwijl hun energiedichtheid toeneemt omwille van de technologische vooruitgang. Maar de fabricatie van de batterijen gebeurt slechts in een handvol landen waardoor productievertragingen ontstaan.

Het hergebruik van de grondstoffen van de batterij is een groot voordeel tegenover het éénmalig gebruik van fossiele brandstoffen. België staat bovenaan wat kennis en productie van deze recyclage betreft.

Volgens de overheid zou de gesubsidieerde thuisbatterij als onderdeel van een smart-grid een toekomst kunnen hebben. Maar deze oplossing is prijzig, onvoldoende dekkend (zeker in de wintermaanden) en te weinig duurzaam. Deze centen zouden beter geïnvesteerd worden in een collectief systeem met hoge rendementen (micro-WKK, brandstofcel, …) per wijk of zone waarbij de energie vele keren goedkoper in gasvorm (groengas, waterstof) tot aan de man gebracht wordt en waarbij de elektriciteit pas wordt opgewekt op het moment van verbruik, ipv energie individueel op te slaan in batterijen. Bij energie-overschot (tijdens veel wind en zon) duwen we het via Power-to-Gas terug de leiding in. Grote hoeveelheden elektrische energie opslaan in batterijen is als verwarmen met de ramen open, inefficiënt.